Persikoflarn

Hittade ett recept i Claras blogg förut som jag var tvungen att testa - Tobbe och Frida smaskade och åt så jag tror minsann att det smakade bra! Nedan följer receptet;
 
Du behöver en smördegsplatta per person, tinad. Gör två rundlar i varje platta, enklast är att använda ett glas (degen ska hänga ihop så tryck inte för hårt!). Pensla hela smördegsplattan med ägg, förutom inuti rundlarna där du istället pickar lite med en gaffel. Riv sedan lagom mycket mandelmassa och lägg i rundlarna, ovanpå mandelmassan lägger du sedan skivad persika (eller nektarin, jag använde nektarin om jag inte kommer ihåg alldeles fel). Du tar cirka en halv persika till varje flarn, men lägg dit så mycket som möjligt tycker jag (detsamma gäller mandelmassan, så mycket som möjligt). Det sista du gör innan du slänger in flarnen i ugnen är att hyvla över ett tunt lager med smör. Jag tror att det skulle kunna vara gott att hacka över lite vit choklad också, innan man lägger dit smöret. Sen in i mitten av ugnen på 200° tills flarnen blivit gyllenbruna. När flarnen är klara och har svalnat något så river du över lite mörk choklad och duttar över lite florsocker. Serveras halvljumma.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0