Fetaost- och melonsallad

Nu är dagens middag klar! Inväntar bara sambon sen ska vi inta middag (efter en joggingtur?). Planen var så i alla fall, försöka ta sig framåt, joggandes men det känns ju som att vädret motarbetar oss litegrann. Det verkligen spöregnade när jag kom hem, nu har det varit uppehåll ett tag men nu ser det ut att börja om igen. Hoppas att det blåser förbi, jag skulle behöva hitta igen den där konditionen. Eller, hitta igen och hitta igen, hitta den är väl rättare sagt.
 
Dagens middag är i alla fall fetaost- och melonsallad. Originalreceptet hittade jag i Drömhem & Trädgård (nr 9, 2013) men efter lite modifiering (hade inte allt hemma) slutade det såhär;
 
För fyra portioner
•380 g blandade bönor
•1 rödlök
•två tomater
•½ dl olivolja
•pressad saft av en lime
•1 msk flytande honung
•flingsalt
•peppar
•1 liter tärnad vattenmelon
•lite hackad basilika
•200 g fetaost
•lite solroskärnor
 
Tärna vattenmelonen och peta bort så många kärnor som möjligt (om du inte lyxar till det med kärnfri förstås). Skölj sedan bönorna i kallt vatten och låt dem sedan rinna av. Skala och hacka löken samt skär tomaterna i lagom bitar, likaså fetaosten. Hacka basilikan.
Blanda sedan till dressingen i en stor skål; olivolja, limesaft, flingsalt och peppar.
Vänd ner bönor, lök, melon, tomat, basilika och fetaost och blanda sedan ner lite solroskärnor. Ät!
 
Nu har jag ju faktiskt inte provat det här receptet tidigare men jag hoppas på att det ska smaka bra. Kommer nog servera våran sallad med en liten brödbit också, det där beror ju på hur nyttig man känner att man vill vara.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0