Tom ka ghai-soppa

Vi provade på ett nytt sopprecept i tisdags, en thaisoppa. Den blev riktigt god faktiskt, och nyttig är den också. Delar med mig av receptet här nedan tänkte jag, går att hitta på Anna Skippers hemsida också. Den innehåller både citrongräs och salladslök vilka båda var två nya ingredienser för mig att köpa hem. Visste inte att citrongräs luktar så gott!

Tom ka ghai-soppa


Ingredienser (2 portioner enligt Anna, men enligt mig 4 portioner)


2 kycklingfiléer

100 g champinjoner
4 schalottenlökar
Rivet skal av en lime
5 dl kokosmjölk
En msk finhackat citrongräs
Färsk ingefära, riven
1 tsk salt
Lite färskpressad limejuice (jag använde saften från hela limen)
2 tsk finskuren chilifrukt
2 msk finskuren salladslök


Tillagning:


Börja med att skära kycklingfiléerna i strimlor.
Skär svampen i skivor, skala och skiva löken. Hacka/strimla citrongräset, jag försökte få ganska så små bitar.
Koka upp kokosmjölken och låt den sedan sjuda i 5 minuter.
Tillsätt kyckling, champinjoner, schalottenlök, limeskal, citrongräs, chili och ingefära. Låt småputtra på låg värme tills kycklingköttet är mört, ca 5 minuter.
Smaka av med salt och lime. Garnera med chilifrukt och salladslök.


Ett litet OBS bara! Ta det lugnt med chilin och ingefäran, nu använde jag i och för sig torkad chili så jag smulade ner den med kärnor och allt, men jag använde mycket mindre än 2 matskedar, en halv kanske. Och ingefäran tog jag ca en cm av och det räckte gott och väl för min smak.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0