Den som letar han finner

Nu har jag;
* Gjort bloggen julfin (ser ni inte bakgrunden, uppdatera med F5)
* Letat fram ett recept från min förra blogg, det börjar bli dags för brödbak igen!

2008-05-15
"Igår var jag jättevuxen och bakade matbröd för första gången i mitt liv (ja, jag har ju bakat glöhôpper förut (visst heter de väl så, det där platta brödet som man kavlar med en tandad kavel o gräddar i stekpannan?) och scones) och det gick riktigt bra måste jag få lov att säga. Smakade bra gjorde det också, till och med Kristian tyckte att de var goda även fast det var grovt bröd.

Här kommer receptet;

Grahamsbröd (blir 20 bullar) Ung 200°

50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ tsk salt
2 msk socker, sirap eller honung (jag använde sirap)
8 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl eller vetemjöl special 

Smält fettet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37° (fingervarmt).
Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, sirap eller honung, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt ca 30 min.

Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela i två delar.
Rulla delarna till längder. Skär varje längd i 10 bitar, forma bitarna till runda eller ovala bullar, som gärna kan plattas till lite med mjölad hand. Lägg bullarna på två plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Jäs under bakduk ca 30 min.

Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Godast dagsfärska.

Jag hällde i lite linfrön i degen också, just för att de gör brödet lite saftigare, och det är gott också."


Kommentarer
Postat av: Anonym

haha nää i'm not so sure:p

2009-12-05 @ 09:06:17
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Madde

Ett bröd som är superenkelt att göra, tar typ 15 min och dessutom ruskigt gott är filbröd. Det borde du prova att göra, man slipper jäsning oxå =)



Du behöver:

1 liter fil

4dl sirap (ljus eller brödsirap)

2tsk bakpulver

4tsk bikarbonat

1kg rågsikt



Gör så här:

Börja med att mäta upp rågsiktet i en bunke. Häll sen i bakpulver och bikarbonat. När du gjort det kan du börja blanda i filen och sirapen. Blanda om väl och häll sedan smeten i en långpanna.

Sätt in pannan i ugnen på 100 grader i 45 minuter, höj sen värmen till 175 grader och låt brödet stå inne i 30 minuter till.



När brödet svalnat är det bara att skära det i rutor och dela det som man känner för. Jag brukar dela det på mitten.



=)

2009-12-05 @ 14:44:25
URL: http://cochise.blogg.se/
Postat av: Alina

Hej! Det var ett tag sen, min dator har varit död ett tag men nu e jag tillbaka och kikar in här igen:) kramar

2009-12-05 @ 16:04:46
URL: http://musicrecord.blogg.se/
Postat av: Caroline

Yes, de där ska vi minsann prova! ^^

2009-12-06 @ 00:19:28
URL: http://aci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0