En lista om bokvanor

Hur många böcker läser du på ett år?
Går verkligen i vågor och just nu är jag inne i en läs-period. Ibland blir det en bok i veckan och ibland en i månaden. Föredrar verkligen en bok oftare än mer sällan.


Hur många böcker lyssnar du på i månaden, som ljudbok?

Jag har just börjat lyssna på ljudböcker, alldeles ny på det! Har lyssnat på 1,5 ljudbok nu på ca 2 veckor kanske? Lyssnar mest i bilen till och från jobbet pga har kommit på att det ger mer än att lyssna på radio.


Läser du snabbt eller långsamt?

Ganska snabbt skulle jag säga, men inte mega.

 Vad är den perfekta tjockleken på en bok?

Perfekta tjockleken, hmm ja alltså det beror ju alldeles på hur bra den är? Men 300 sidor ungefär?


Var får du tag i dina böcker?

Jag lånar böcker från antingen mamma (hon har ett mini-bibliotek) eller syster, köper annars från Bokus/Adlibris (går typ inte att köpa i bokhandel för ibland är böckerna typ 100 kronor dyrare i handeln än på nätet. På riktigt alltså 100 kronor. Det går liksom inte). Lånade mycket från bibliotek tidigare men det var längesen nu, kanske borde ta upp det pga det är mysigt att låna böcker.


Hur håller du koll på de böcker du har läst?

Kommer bara ihåg dom i huvet liksom, när jag ser omslaget/läser på baksidan. Kanske borde skriva upp alla nånstans egentligen.


Inbunden eller pocket?

Tycker att pocket är lämpligast då jag gärna kånkar med mig en bok i väskan, men inbunda är lite finare :)


Vilken genre läser du oftast?

Skönlitterära romaner, och gillar även deckare (vilket är mammas speciellité så har väl fått det efter henne tänker jag.

Läser du flera böcker åt gången?
Nej det gör jag inte, finns vissa undantag om jag tex ska åka bort och är precis i slutet på en bok, då brukar jag ta med en ny bok istället för att släpa med mig en bok som jag kommer läsa ut på en halvtimme.


Att läsa högt, vad tycker du om att göra det?

Nej alltså jag gör typ aldrig det pga blir så trött i rösten :( Har läst lite ur Mommas fräsen för Tobbe, kanske borde göra det igen!


Vilken bok läser du just nu?

Har precis läst ut Jag utan dig av Kelly Rimmer och har tjuvstartat på Första boken i serien Släkten, Blandat blod (har läst den för flera år sedan, bok nummer 1 & 2, men alldeles glömt bort vad dom handlade om och nu har jag köpt bok nummer 3 så behöver friska upp minnet lite)


Har du någon särskild strategi för att läsa mer?

Nej inte egentligen, mest att läsa sån't jag gillar och som andra tipsar om. Läser jag nåt som går lite halvtrögt så kanske kan pausar mitt i boken och tar en annan emellan för att få tillbaka inspirationen.


Avslutar du böcker halvvägs?

Ja, det gör jag. Det finns alldeles för många bra böcker som jag vill hinna med för att jag ska kunna lägga tid på tråkiga böcker. Förr så traglade jag mig igenom även sånna som jag inte gillade men, no more!

Hur håller du reda på var i boken du befinner dig?

Antingen så använder jag min bokmärkes-mjukishund, eller så tar jag det som finns tillhands som till exempel ett kvitto, godispapper, oviktig pappersbit, kuvert. Viker ALDRIG hörnen i boken, hädelse!


Hur kommer du ihåg favoritpartier i en bok?

Om det är något som jag vill komma ihåg så skriver jag upp det i mobilen, skulle aldrig stryka under något med en markeringspenna tex.


I vilka situationer läser du oftast?

Läser oftast på lunch-och fikarasten på jobbet.


Vilka böcker är de bästa du har läst på länge?

Gillar Herkules-serien väldigt mycket, samt böckerna som Keplar har skrivit och böcker av Jojo Moyes till exempel Livet efter dig och Sista brevet från din älskade.
Älskar även att bläddra i kokböcker och bakböcker, speciellt fina inbunda med vackra bilder i.


Lista från Floras blogg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0