Saffransmuffins

Efter middagen idag så satte jag igång med lite julbak, saffransmuffins blev resultatet. Och de uppskattas måste jag säga:) Gjorde likadana förra året, och de är ju så goda! Här kommer receptet;

Ingredienser
3 st ägg
2,5 dl strösocker
1  tsk vaniljsocker
100 g smör
0,5 g saffran
1 dl vispgrädde
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt

Gör såhär;
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret med saffranet och låt koka upp. Rör i vispgrädden, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Placera ut pappersformar på en plåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
6. Grädda dem i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler.

Jag bytte ut grädden mot mjölk eftersom jag inte hade någon grädde hemma, och det gick då bra det också. Men tog 3/4 dl istället för en hel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0